Ból kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny i leczenie

Ból kręgosłupa lędźwiowego wynika ze zmian zwyrodnieniowych w kręgosłupie – dyskopatii lędźwiowej, z przeciążeń i napięć, ale także bywa oznaką schorzeń w innych częściach ciała. Osteopatia może skutecznie pomóc na ból kręgosłupa lędźwiowego.

Ból kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny

Ból kręgosłupa lędźwiowego jest dolegliwością powszechną, często związaną z wiekiem oraz stylem życia (np. długotrwałym przyjmowaniem pozycji siedzącej). Jego przyczyny są zróżnicowane, niekiedy trudne do jednoznacznego określenia. Ból w dole pleców (zwany potocznie „bólem krzyża”) związany jest najczęściej następującymi schorzeniami czy urazami:

1. Często z dyskopatią lędźwiową – zmianami degeneracyjnymi w obrębie krążków międzykręgowych kręgosłupa. Ostry stan bólowy charakteryzujący się rwącym bólem określa się mianem lumbago.
  2. Rwa kulszowa, która powstaje najczęściej w wyniku przepukliny krążka międzykręgowego. Uwypuklony krążek uciska na korzenie nerwowe, powodując silny, przeszywający ból. Może on promieniować do pośladka, uda, łydki czy stopy.
  3. Wady postawy – nieprawidłowe obciążenia w obrębie kręgosłupa mogą prowadzić do pojawienia się bólu w lędźwiowym odcinku kręgosłupa.
  4. Choroby nerek i układu moczowego. Kolka nerkowa wynika z obecności kamieni nerkowych, a jednym z jej objawów jest ból w kręgosłupie lędźwiowym.
  5. Przewlekły ból kręgosłupa lędźwiowego jest jedną z typowych dolegliwości w endometriozie
  6. Kręgosłup lędźwiowy może boleć podczas miesiączki. Skurcze i bóle menstruacyjne w obrębie miednicy mogą promieniować do pleców, objawiając się bólem w dole pleców.
  7. Schorzenia i stany zapalne w obrębie układu moczowo-płciowego.
  8. Zrosty i blizny po przebytych zabiegach, także laparoskopowych.
  9. Uraz z przeszłości, który ciało nadmiernie rekompensuje (np. uraz w obrębie kostki czy biodra).

Ból kręgosłupa lędźwiowego – jak może pomóc osteopata

Postępowanie terapeutyczne u osteopaty w bólu kręgosłupa lędźwiowego jest nieinwazyjne i ma na celu na ograniczenie lub wręcz odstawienie leczenia farmakologicznego. Ponadto, jest elementem leczenia zachowawczego, które może pomóc uniknąć operacji kręgosłupa. Osteopata stosuje terapię manualną, poprzedzoną wywiadem i badaniem przedmiotowym. Techniki stosowane przez osteopatę poprawiaja ruchomość struktur w obrębie kręgosłupa lędźwiowego – stawów, tkanek i innych, znoszą napięcie mięśni. Należy podkreślić, że kluczowe w przypadku terapii u osteopaty jest znalezienie rzeczywistej przyczyny bólu. Pozwala to na dobranie i przeprowadzenie odpowiedniego postępowania – wyjaśnia Radosław Dukaczewski D.O., osteopata specjalizujący się w terapii bólu kręgosłupa, w mieście Warszawa.

Przykładowe techniki manualne stosowane przez osteopatę w przypadku bólu kręgosłupa lędźwiowego:

• Masaż kręgosłupa lędźwiowego. Osteopata uciska tkanki w obrębie pleców, aby zredukować napięcia i przywrócić prawidłową ruchomość.
  • Manipulacje kręgosłupa – inaczej manipulacje krótkodźwigniowe stawów. Osteopata przykłada do stawu pacjenta stosunkowo dużą siłę o małej amplitudzie, co pozwala na usunięcie bariery w obrębie stawu. Może to skutkować natychmiastowym ustaniem lub zmniejszeniem natężenia bólu kręgosłupa, a także odblokowaniem ruchomości w obrębie stawu.
  • Techniki energii mięśniowej. W ramach tej techniki, osteopata zwiększa zakres ruchu w stawie.
  • Techniki funkcjonalne. Stosując te techniki manualne, osteopata delikatnie przywróci fizjologiczną ruchomość w stawach.
  • Techniki rozluźniania pozycyjnego, w trakcie których osteopata powoli szuka dla leczonej tkanki takiej pozycji, gdzie ból jest najsłabszy.
  • Terapia uwalniania mieśniowo-powięziowego. Są to techniki przywracające elastyczność i właściwą ruchomość w obrębie mięśni i powięzi.
  • Techniki drenażu limfatycznego. Osteopata usprawnia przepływ limfy i odblokowuje zastoje. Wspiera mechanizmy przeciwzapalne organizmu.

Uzupełnieniem terapii osteopatycznej bólu kręgosłupa lędźwiowego w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie jest indywidualnie dobrany plan ćwiczeniowy u fizjoterapeuty.

Osteopaci w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie zajmujący się leczeniem bólu kręgosłupa lędźwiowego:

FIZJOTERAPIA I ĆWICZENIA KRĘGOSŁUPA:

dr Anna Daniluk