Coraz więcej pacjentów z dolegliwościami kręgosłupa i stawów korzysta z terapii osteopatycznej. Osteopatia może skutecznie leczyć bóle kręgosłupa, eliminując rzeczywistą przyczynę dolegliwości bez użycia inwazyjnych metod czy leków. Osteopata patrzy na pacjenta całościowo – niekiedy bóle kręgosłupa to objaw, który niekoniecznie musi wynikać z problemu w obrębie samego kręgosłupa.

Najczęstsze przyczyny bólu kręgosłupa

Szacuje się, że ok 80% ludzi doświadcza bólu kręgosłupa przynajmniej raz w życiu. Ból pleców jest jedną z najczęstszych przyczyn konsultacji lekarskich i sięgania po leki przeciwbólowe. Co więcej, bóle kręgosłupa pojawiają się praktycznie w każdym wieku.

Do częstych przyczyn bólu pleców należą zmiany przeciążeniowe i zwyrodnieniowe w obrębie kręgosłupa, dyskopatia lędźwiowa czy dyskopatia szyjna. Osteopata stosuje szereg technik manualnych skutecznych na ostre i przewlekle bóle kręgosłupa. W takim przypadku, leczenie kręgosłupa u osteopaty ma na celu zmniejszenie stanu zapalnego i opuchlizny, uśmierzenie bólu, poprawę ukrwienia i elastyczności tkanek, zlikwidowanie napięć. Fizjoterapeuta dobierze indywidualny plan ćwiczeń na kręgosłup.

Badania obrazowe nie zawsze są w stanie pokazać źródło bólu kręgosłupa – przyczyna dolegliwości może leżeć w zupełnie innym obszarze ciała. Nierzadko bóle kręgosłupa są manifestacją problemów w obrębie jamy ciała (układu pokarmowego czy układu moczowo-płciowego), zmian hormonalnych, urazów czy przebytych zabiegów. Wynika to z anatomicznych i funkcjonalnych powiązań w ciele.

Dlaczego warto udać się do nas udać?

Nasi specjaliści w Centrum Osteopatii Osteoklinka (Warszawa) na co dzień diagnozują i leczą dolegliwości kręgosłupa. Dysponujący szeroką wiedzą medyczną i anatomiczną oraz zróżnicowanymi, delikatnymi technikami manualnymi osteopata, może skutecznie pomóc na bóle kręgosłupa różnego pochodzenia. Leczenie chorób kręgosłupa osteopata zaczyna od szczegółowego wywiadu, zapoznania się z badaniami, następnie przystępuje do badania osteopatycznego, diagnostyki oraz do terapii manualnej. Osteopata stosuje szereg technik manualnych do leczenia bólu kręgosłupa – poprawia drenaż limfatyczny i przepływ krwi dla pobudzenia mechanizmów samoleczących organizmu, poprawia elastyczność tkankową, zmniejsza napięcie tkankowe i poprawia ruchomość w obrębie stawów.

Leczenie bólu kręgosłupa krzyżowo-lędźwiowego u osteopaty – wskazania:

• dyskopatia lędźwiowa
  • rwa kulszowa
  • lumbago
  • wypadek w przeszłości, który ciało stara się nadmiernie rekompensować (np. zwichnięcie kostki, kolana, biodra)
  • dźwiganie ciężkich przedmiotów
  • nadwyrężenie konkretnych partii mięśniowych, stawów czy więzadeł, np. poprzez ciągłe powtarzanie jakiejś czynności (np. w pracy, podnoszenie dziecka)
  • niewłaściwe wzorce mięśniowe
  • ból rzutujący z innych struktur, takich jak nerki, jajniki, prostata
  • zmiany hormonalne np. w ciąży
  • problemy trawienne takie jak wzdęcia, zatwardzenie, biegunka
  • zespół jelita drażliwego, celiakia, endometrioza
  • zabiegi i blizny po zabiegach w obrębie brzucha, także laparoskopowych – wyrostek robaczkowy, pęcherzyk żółciowy, cesarskie cięcie
  • znieczulenie wewnątrzoponowe

Osteopata zapyta pacjenta o wszelkie wypadki, operacje lub procedury medyczne z przeszłości, które mogły przyczynić się do bólu krzyża i pleców. Dla przykładu, zrosty pooperacyjne po cesarskim cięciu mogą powodować bóle kręgosłupa, miednicy czy bolesne miesiączki.

W przypadku bólu kręgosłupa, ważne jest sprawdzenie ruchomości wszystkich stawów – przykładowo zmniejszona ruchomość stawów w obrębie kostki może prowadzić do kompensacji w kolanie, biodrze lub kręgosłupie lędźwiowym, powodując ból w tych strukturach.

Leczenie bólu kręgosłupa piersiowego i bólu żeber u osteopaty – wskazania:

• bóle promieniujące do klatki piersiowej (neuralgia międzyżebrowa)
  • drętwienie i mrowienie kończyn
  • kłucie w mostku

Właściwe funkcjonowanie kręgosłupa piersiowego jest kluczowe dla obszarów znajdujących się poniżej i powyżej. Poprzez leczenie dysfunkcji i bólu w piersiowym odcinku kręgosłupa, osteopata często pomaga wyeliminować także ból ramion i szyi.

Leczenie bólu kręgosłupa szyjnego i bólu ramion u osteopaty – wskazania:

• dyskopatia szyjna
  • przewlekły ból szyi wywołany napięciem (stres, niewłaściwa pozycja ciała)
  • zawroty głowy
  • sztywność i ból karku
  • drętwienie palców u rąk
  • zmniejszenie zakresu ruchomości szyi, ból przy ruchu szyi
  • zapalenie kości i stawów w odcinku szyjnym
  • kręcz szyi
  • bóle barku, zamrożony bark
  • rwa ramienna

> czytaj także > rehabilitacja kręgosłupa