Manipulacje stawowe w bólach kręgosłupa

Manipulacje stawowe to technika, którą pacjenci zgłaszający się z bólem kręgosłupa nieraz nazywają  potocznie „nastawianiem kręgosłupa”. Manipulacje stawowe są bezpieczne i skuteczne w wykonaniu wykwalifikowanych terapeutów. Jest to technika pracy z kręgosłupem, która potrafi przynieść natychmiastowy efekt terapeutyczny.

Na czym polegają?

Manipulacje stawowe HVLA (high velocity low amplitude – duża prędkość mała amplituda ruchu) wykonywane są kiedy istnieje zaburzenie ruchomości w stawie. Jest to technika, która potrafi dać natychmiastowy efekt poprawy ruchomości i zmniejszenia lub ustania bólu kręgosłupa. Osteopata ustawia odpowiednio staw i wykonuje bardzo szybki i krótki ruch, aby zniwelować istniejącą w stawie barierę ruchomości. Po usunięcie bariery, organizm sam będzie szukał właściwych pozycji i funkcji dla tkanek.

Podczas manipulacji stawowych kręgosłupa, następuje dekoaptacja – odseparowanie powierzchni stawowych. Powoduje to nagłą zmianę ciśnienia w torebce stawowej, z czym wiąże się charakterystyczny odgłos „chrupnięcia” w kręgosłupie. Nie stwierdzono, aby fakt występowania lub nie wspomnianego odgłosu miał wpływ na efektywność techniki.

Manipulacje stawowe to nie „nastawianie kręgosłupa”

Wbrew potocznej nazwie, techniki manipulacji stawowych to nie „nastawianie kręgosłupa”. Jest to określenie mylnie zakładające, że terapeuta jakoby zmienia ustawienie kręgów w kręgosłupie czy koryguje ich pozycję – w rzeczywistości technika ta oddziałuje na tkanki ciała. Osteopata poprzez swoje działanie odwraca uszkodzenie tkanki – przywraca jej naturalną mechanikę oraz zapewnia właściwe odżywienie.

Jakie są korzyści z manipulacji stawowych kręgosłupa?

• Zniwelowanie lub zmniejszenie bólu kręgosłupa
  • Zniwelowanie uczucia zablokowania w kręgosłupie i innych stawach obwodowych
  • Lepsze ukrwienie tkanek
  • Lepszy przepływ limfy
  • Wsparcie naturalnych mechanizmów samoleczenia organizmu / tkanek
  • Przywrócenie właściwej ruchomości w obrębie stawów.

Bezpieczeństwo podczas manipulacji kręgosłupa

Manipulacje stawowe w bólu kręgosłupa powinny być wykonywane jedynie przez wykwalifikowanego terapeutę – osteopatę lub fizjoterapeutę. Są to specjaliści posiadający odpowiednie wykształcenie medyczne i praktyczne. Manipulacje stawowe stosowane są po przeprowadzeniu wywiadu i badaniu pacjenta, tak aby wykluczyć ewentualne przeciwwskazania do terapii.

Ponadto, manipulacje stawowe to jedna z wielu technik manualnych, jaką osteopaci w Centrum Osteopatii Osteoklinika (Warszawa) mogą zastosować w przypadku bólu kręgosłupa (ale także np. kiedy chcą wpłynąć na struktury ciała poprzez odruchowe działanie układu nerwowego). Wykwalifikowany terapeuta potrafi ocenić zasadność użycia takiej a nie innej techniki u pacjenta, a następnie właściwie ją zastosować.

Manipulacje kręgosłupa wykonują osteopaci w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie: