Migreny – jak może pomóc osteopata

Osteopata stosuje szereg nieinwazyjnych technik manualnych, aby złagodzić bóle głowy w migrenie. Migrena jest schorzeniem złożonym i przewlekłym, a migrenowe bóle głowy wiążą się często z innymi dysfunkcjami w ciele. Osteopatia potrafi skutecznie zmniejszyć intensywność dolegliwości w migrenach.

Migrena – u kogo występuje?

Większość osób zmagających się z migreną to kobiety, ale może dotknąć każdego. Zazwyczaj migrena występuje pomiędzy 25 a 55 rokiem życia, ale dotyka także dzieci – migrena dziecięca pozostaje niestety najczęściej niezdiagnozowana.

Co sprzyja występowaniu migren?

Migrena przejawia się w postaci charakterystycznego bólu głowy wraz z objawami towarzyszącymi. Dokładne mechanizmy powodujące migreny pozostają nieznane – uważa się, że mają one podłoże neurologiczne i naczyniowe. Istnieje wiele możliwych czynników, które mogą mieć wpływ na pojawienie się migreny:

• zmiany hormonalne – np przed menstruacją, w okresie ciąży lub menopauzy,
  • niektóre używki, dodatki do żywności,
  • nieregularne odżywianie – omijanie posiłków lub nadmierne objadanie się,
  • stres,
  • jasne światło, głośne dźwięki, mocne zapachy,
  • zaburzenia snu,
  • intensywny wysiłek, wyczerpanie organizmu,
  • zmiany pogody, ciśnienia,
  • niektóre lekarstwa.

Migrena – wskazania do wizyty u osteopaty

Migreny są nawracającymi, okresowymi bólami głowy. Ponadto, często wiążą się z intensywnym, pulsującym bólem i nudnościami. W około 15-30% przypadków migrenie towarzyszy aura – specyficzne symptomy neurologiczne zwiastujące nadchodzący atak migreny.

Migrenom często towarzyszą objawy ze strony innych obszarów w ciele. Terapia manualna u osteopaty pozwala na wyciszenie towarzyszących dysfunkcji i w efekcie może pozytywnie wpłynąć na bóle migrenowe.

• Migrena a układ pokarmowy – osoby, które częściej miewają dolegliwości ze strony układu pokarmowego są bardziej narażone na bóle głowy, w tym migreny. Zależność ta jest obustronna – częste bóle głowy, w tym migreny, sprzyjają występowaniu problemów trawiennych.
  • Ból szyi, ograniczenia ruchomości w odcinku szyjnym kręgosłupa – te objawy występują u ok. 70% osób doświadczających migren. Najczęściej ból dotyczy górnego odcinka szyi. Co więcej, w wielu przypadkach, pacjenci skarżący się na silny ból górnego odcinka kręgosłupa szyjnego nie wiedzą, że w rzeczywistości doświadczają ataku migreny. Ból szyi w migrenie wiążę się z budową anatomiczną – górny odcinek szyi uczestniczy znacząco w unerwieniu głowy poprzez gałązki nerwu trójdzielnego. Dysfunkcje układu mięśniowo-szkieletowego na poziomie szyi aktywują nerwy w górnym odcinku szyi, przez co mogą nasilać bóle migrenowe. Dysfunkcje te mogą być związane np. z niewłaściwą postawą ciała, schorzeniami lub dysfunkcjami w obrębie stawów.
  • Zaburzenia hormonalne – hormony, a przede wszystkim estrogen, wpływają na komórki nerwu trójdzielnego, co może wyzwalać / wzmacniać ataki migreny.

Migreny – osteopatia, terapia czaszkowa w migrenowym bólu głowy

Osteopata stosuje techniki uwalniające napięcia, które mogą przyczyniać się do występowania migreny – napięcia w jakiejś strukturze mogą oddziaływać na napięcia w innych nawet odległych strukturach. Przywraca naturalną ruchomość stawów, poprawia ukrwienie. Przykładowo terapia migrenowego bólu głowy w osteopatii to:

• Drenaż limfatyczno-żylny głowy – nawet subtelne zaburzenia krążenia żylnego w obrębie głowy mogą wywołać czy intensyfikować migrenę.
  • Górny odcinek kręgosłupa szyjnego – w terapii migrenowego bólu głowy osteopata pracuje z szyją, przede wszystkim z jej górnym odcinkiem – likwiduje dysfunkcje mogące podrażniać nerw trójdzielny.
  • Terapia czaszkowa, praca z powięzią głowy. Jeżeli czepiec ścięgnisty (powięź pokrywająca czaszkę) jest napięty, a właściwy przepływ krwi zaburzony, może to skutkować bólem głowy. Może to być napięciowy ból głowy, ale wzrasta także ryzyko wystąpienia migreny. Osteopata zastosuje m.in. terapię czaszkowo-krzyżową (cranio-sacralną).
  • Terapia wisceralna, praca z przeponą, narządami jamy brzusznej – dla lepszego krążenia limfatycznego w obrębie całego ciała w tym głowy.
  • Autonomiczny układ nerwowy – osteopata zastosuje techniki równoważące funkcjonowanie tego układu.

Ważne jest, aby pamiętać, że migrena jest schorzeniem chronicznym i złożonym. Jej objawy można łagodzić, a także wpływać w różnym stopniu na czynniki jej sprzyjające. Osteopatia w terapii migren daje szansę na złagodzenie bólu poprzez wyeliminowanie czy też wyciszenie niektórych czynników wyzwalających czy też nasilających migreny.

OSTEOPATIA W MIGRENOWYCH BÓLACH GŁOWY W CENTRUM OSTEOPATII OSTEOKLINIKA W WARSZAWIE:

Piotr Kupryjaniuk D.O.

Aleksandra Rynowiecka, osteopatka dziecięca