Osteopatia na bóle głowy – terapia czaszkowa

Bóle głowy stanowią szeroko rozpowszechniony problem zdrowotny i funkcjonalny. Bóle głowy mają różne nasilenie, zazwyczaj nie są objawem poważnych patologii w ciele, jednak często powodują duży dyskomfort w życiu codziennym, wpływają na nastrój, regenerację, efektywność. Osteopata potrafi pomóc w wielu przypadkach, stosując szereg technik, takich jak np. klasyczne manipulacje lub techniki osteopatii czaszkowej. Leczenie osteopatyczne w przypadku bólu głowy ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie przyczyny dolegliwości oraz zlikwidowanie lub zmniejszenie bólu.

Jakie są najczęstsze przyczyny bólu głowy?

Istnieje wiele typów i przyczyn bólów głowy. Czynniki sprzyjające to m.in. siedzący tryb życia, przyjmowanie niewłaściwej pozycji ciała np podczas używania telefonu, utrzymujący się stres, infekcje, używki, niewłaściwy sen. Szacuje się, że przynajmniej połowa dorosłej populacji świata przynajmniej raz w roku doświadcza bólu głowy (WHO). Zgodnie ze Światowym Badaniem Obciążenia Chorobowego same migreny (zdiagnozowane przez lekarzy) zajmują trzecie miejsce pod względem występowania problemów zdrowotnych. Prawdopodobnie istnieje mała liczba osób, u których choć raz w życiu nie pojawił się incydent bólu głowy.

Charakterystyka najczęściej występujących bólów głowy

Wśród najczęstszych bólów głowy można wyróżnić:

• Napięciowe bóle głowy – mają swoje źródło najczęściej w szyjnym odcinku kręgosłupa, opisywane są jako tępy, uciskający lub gniotący ból opasający głowę (ale mogą występować też po jednej stronie), często występują lub wzmagają się w sytuacji stresowej.
  • Migreny – ból głowy jest intensywny, jednostronny, pulsujący, nasila się wraz z ruchem. Migrenon mogą towarzyszyć nudności lub nadwrażliwość na światło, dźwięki czy zapachy. W ok. 30% przypadków migrenie towarzyszy aura. Migreny dotyczą częściej kobiet niż mężczyzn, co ma podłoże hormonalne. Geneza występowania migren nie jest do końca jasna, uważa się, że mają podłoże naczyniowe lub neurologiczne.
  • Klasterowy ból głowy – intensywny, nagły i krótkotrwały, umiejscowiony zazwyczaj po jednej i tej samej stronie, koncentruje się wokół oka. Ma charakter rzutowy, może mu towarzyszyć łzawienie, zatkany nos.
  • Zatokowy ból głowy – w wyniku infekcji lub podrażnienia błona śluzowa wyścielająca jamę nosa i zatok przynosowych puchnie, blokując kanały nosowe. To z kolei zwiększa ciśnienie i nacisk na nerw twarzowy i może powodować ból między oczami i po obu stronach nosa.
  • Neuralgia nerwów czaszkowych – napadowy, krótkotrwały ból o silnym natężeniu. Ból w  neuralgii opisywany jest jako rwący, przeszywający lub kłujący. Najczęściej ból dotyczy nerwu trójdzielnego, największego z nerwów czaszkowych. Neuralgia nerwu trójdzielnego najczęściej wynika z bezpośredniego podrażnienia tego nerwu (proces zapalny, uszkodzenie, ucisk).
  • Ból głowy pochodzenia szyjnego – powoduje go stan zapalny, uraz lub zwyrodnienie w odcinku szyjnym kregosłupa; nasila się podczas ruchu szyją, najczęściej jest jednostronny. Ból ma charakter narastający.

Ból głowy, zwłaszcza nietypowy lub dłużej się utrzymujący, powinien zostać skonsultowany ze specjalistą.

Osteopata posiada wiedzę i kompetencje pozwalające określić rodzaj bólu głowy i zastosować odpowiednią terapię manualną – zaznacza Radosław Dukaczewski D.O., osteopata i założyciel Centrum Osteopatii Osteoklinika (Warszawa). Zdarza się, że terapeuta poprosi o wykonanie dodatkowych badań, przede wszystkim obrazowych, aby wykluczyć inne schorzenia czy patologie.

Bóle i zawroty głowy – wskazania do leczenia osteopatycznego

• bóle głowy występujące w okolicy skroni, potylicy, promieniujące do kości czołowej etc.,
  • bóle w okolicy stawów skroniowo – żuchwowych, np. po wyrwaniu zęba lub związane z noszeniem aparatu ortodontycznego,
  • napięcia mięśni podpotylicznych, szyi, karku,
  • problemy z zatokami,
  • migreny,
  • zawroty głowy,
  • zapalenia uszu, szumy uszne,
  • kłopoty ze wzrokiem i słuchem,
  • bóle głowy pourazowe (np. po wstrząśnieniach lub wstrząśnięciach mózgu),
  • zgrzytanie zębów,

Jak może pomóc osteopata na ból głowy?

Osteopata stosuje techniki odpowiednio dobrane do problemu oraz ogólnego stanu i wieku pacjenta.

• techniki zmniejszające napięcie mięśniowo – powięziowe okolic tułowia, szyi oraz głowy,
  • drenaż żylno-limfatyczny głowy,
  • techniki wspomagające pracę wątroby
  • techniki osteopatii czaszkowej (terapii czaszkowo-krzyżowej),
  • techniki zmniejszające pobudzenia autonomicznego układu nerwowego.

Terapia czaszkowo-krzyżowa pomocą w bólach głowy

Osteopatia skupia się na zaburzeniach ciała występujących na poziomie jego anatomii i fizjologii, które będą miały wpływ na objawy. Jedną z technik leczenia zachowawczego, którą może zastosować specjalista jest osteopatia czaszkowa (terapia czaszkowo-krzyżowa). Wywodzi się ona z obserwacji, że napięcia występujące w oponach czaszkowych (błonach zbudowanych z tkanki łącznej) wpływają na system mięśniowo-powięziowy w ciele. Terapeuta podczas terapii czaszkowo – krzyżowej za pomocą delikatnego dotyku, poprzez aplikację odpowiednich technik mobilizuje i odblokowuje powstałe napięcia w obrębie tkanki łącznej układu czaszkowo – krzyżowego, rozciągającego się od czaszki do kości krzyżowej. Terapia jest bezbolesna dla pacjenta, wykonywana w ciszy i skupieniu, wspierającymi reakcję przywspółczulną organizmu (czyli powrotu ciała do równowagi po stresujących bodźcach zewnętrznych, jak np. ból).

Osteopatia czaszkowa, ze względu na niezwykłą delikatność technik, stosowana może być także u dzieci.

osteopata podczas terapii czaszkowej w bólu głowy

Osteopatia w bólach głowy w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie:

Katarzyna Ślesicka

Aleksandra Rynowiecka, osteopatka dziecięca