Zgaga, refluks, zespół jelita drażliwego czy bóle kręgosłupa są powszechnymi dolegliwościami. Stosowana przez osteopatę terapia wisceralna, inaczej trzewna, potrafi pomóc na te dolegliwości, eliminując napięcia strukturalne w obrębie narządów wewnętrznych i otaczających je tkankach.

Terapia wisceralna – osteopatia w funkcjonalnych zaburzeniach trawienia

Refluks żołądkowo-przełykowy, zgaga, dolegliwości związane z zespołem jelita drażliwego – są to problemy zdrowotne dotykające wiele osób. Ważna i pomocna jest zmiana nawyków żywieniowych, minimalizowanie stresu, ograniczenie używek, dbanie o higienę snu. Zdarza się jednak, że zgaga, refluks, ból brzucha czy zespół jelita drażliwego wciąż dają o sobie znać przy większym stresie lub cięższym posiłku. W takiej sytuacji warto udać się do osteopaty, który zastosuje terapię wisceralną.

W przypadku dolegliwości m.in. takich jak:

• zgaga,
  • refluks,
  • odbijanie
  • zespół jelita drażliwego,
  • ból brzucha
  • zaparcia
  • uczucie nadmiernej pełności po jedzeniu
  • wzdęcia
  • nadmierne „przelewania”

osteopata stosuje subtelne techniki osteopatii trzewnej, aby rozluźnić i zdjąć napięcie z organów wewnętrznych, dzięki czemu są one w stanie w fizjologiczny sposób, bez dodatkowego obciążenia, wykonywać swoją pracę. Terapia wisceralna służy osteopacie do mobilizacji m.in. takich struktur jak przełyk, żołądek czy dwunastnica, przywracając ich naturalną ruchomość i likwidując dolegliwości.

Czy terapia wisceralna to leczniczy masaż brzucha?

Zabieg przypomina masaż brzucha, jednak osteopata stosuje różnorodne techniki manualne. Osteopata łączy techniki terapii manualnej  (manipulacje trzewne, manipulacje powięziowe, pobudzanie ruchów własnych organów w jamie brzucha, poprawiające ukrwienie, i inne), masażu powłok brzusznych, masażu głębokiego brzucha czy drenażu limfatycznego – wyjaśnia Radosław Dukaczewski D.O. z Centrum Osteopatii Osteoklinika (Warszawa).

Ból kręgosłupa, ból klatki piersiowej, ból szyi czy ból karku jako wskazanie do osteopatii trzewnej

Techniki osteopatii wisceralnej, ze względu na szereg powiązań miedzy organami wewnętrznymi a układami mięśniowo-szkieletowym, nerwowym i naczyniowym, stosowne są w leczeniu osteopatycznym różnych dolegliwości. Osteopata dostrzega i wykorzystuje w swojej pracy fakt, że trzewia powiązane są anatomicznie i funkcjonalnie między sobą oraz z innymi strukturami w ciele. Trzewia – czyli organy wewnętrze jamy brzusznej i klatki piersiowej – połączone są ze ścianami jam ciała, z kręgosłupem, żebrami, czy miednicą za pomocą struktur tkanki łącznej. Podczas ruchu kręgosłupa poruszają się także organy wewnętrzne. Jeśli istnieją jakiekolwiek ograniczenia w naturalnej ruchomości trzewi, rezultatem może być sztywność, napięcie lub ból w innych, także znacznie oddalonych, strukturach ciała. Dysfunkcje w obrębie jamy brzusznej mogą powodować np. ból kręgosłupa, a z kolei dysfunkcje narządu ruchu mogą powodować dolegliwości w trzewiach.

Znane jest uczucie „ściśniętego” żołądka czy nasilenie objawów zespołu jelita drażliwego w sytuacji stresowej. Często w stresie pojawia się płytki oddech, powodujący zaburzenie w pracy przepony – najsilniejszego mięśnia oddechowego. Nieprawidłowa ruchomość przepony może z kolei zaburzyć pracę żołądka, wątroby, trzustki czy jelit. Utrzymujące się nieprawidłowe wzorce oddechowe i zła praca przepony mogą prowadzić do przewlekłego bólu kręgosłupa w odcinku piersiowym, bólu szyi czy bólu karku. Terapia wisceralna zastosowana w takim przypadku przez osteopatę usprawni pracę przepony, wpływając korzystnie na funkcjonowanie powiązanych struktur.

Wskazania do terapii wisceralnej (trzewnej) u osteopaty:

• refluks żołądkowo-przełykowy
  • zgaga
  • zespół jelita drażliwego
  • bóle brzucha
  • problemy z trawieniem
  • wzdęcia
  • zaparcia
  • nieswoiste bóle kręgosłupa
  • ból kręgosłupa piersiowego
  • ból kręgosłupa lędźwiowego
  • endometrioza
  • stany po zabiegach operacyjnych w obrębie jamy brzusznej.
osteopata podczas terapii wisceralnej w Warszawie

Osteopatia wisceralna w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie:

Katarzyna Ślesicka