Zgaga, refluks, zespół jelita drażliwego czy bóle kręgosłupa są powszechnymi dolegliwościami. Stosowana przez osteopatę terapia wisceralna, inaczej trzewna, potrafi pomóc na te dolegliwości, eliminując napięcia strukturalne w obrębie narządów wewnętrznych i otaczających je tkankach.

Terapia wisceralna – osteopatia w funkcjonalnych zaburzeniach trawienia

Refluks żołądkowo-przełykowy, zgaga, dolegliwości związane z zespołem jelita drażliwego – są to problemy zdrowotne dotykające wiele osób. Ważna i pomocna jest zmiana nawyków żywieniowych, minimalizowanie stresu, ograniczenie używek, dbanie o higienę snu. Zdarza się jednak, że zgaga, refluks, ból brzucha czy zespół jelita drażliwego wciąż dają o sobie znać przy większym stresie lub cięższym posiłku. W takiej sytuacji warto udać się do osteopaty, który zastosuje terapię wisceralną.

W przypadku dolegliwości m.in. takich jak:

• zgaga,
  • refluks,
  • odbijanie
  • zespół jelita drażliwego,
  • ból brzucha
  • zaparcia
  • uczucie nadmiernej pełności po jedzeniu
  • wzdęcia
  • nadmierne „przelewania”

osteopata stosuje subtelne techniki osteopatii trzewnej, aby rozluźnić i zdjąć napięcie z organów wewnętrznych, dzięki czemu są one w stanie w fizjologiczny sposób, bez dodatkowego obciążenia, wykonywać swoją pracę. Terapia wisceralna służy osteopacie do mobilizacji m.in. takich struktur jak przełyk, żołądek czy dwunastnica, przywracając ich naturalną ruchomość i likwidując dolegliwości.

Ból kręgosłupa, ból klatki piersiowej, ból szyi czy ból karku jako wskazanie do osteopatii trzewnej

Techniki osteopatii wisceralnej, ze względu na szereg powiązań miedzy organami wewnętrznymi a układami mięśniowo-szkieletowym, nerwowym i naczyniowym, stosowne są w leczeniu osteopatycznym różnych dolegliwości. Osteopata dostrzega i wykorzystuje w swojej pracy fakt, że trzewia powiązane są anatomicznie i funkcjonalnie między sobą oraz z innymi strukturami w ciele. Trzewia – czyli organy wewnętrze jamy brzusznej i klatki piersiowej – połączone są ze ścianami jam ciała, z kręgosłupem, żebrami, czy miednicą za pomocą struktur tkanki łącznej. Podczas ruchu kręgosłupa poruszają się także organy wewnętrzne. Jeśli istnieją jakiekolwiek ograniczenia w naturalnej ruchomości trzewi, rezultatem może być sztywność, napięcie lub ból w innych, także znacznie oddalonych, strukturach ciała. Dysfunkcje w obrębie jamy brzusznej mogą powodować np. ból kręgosłupa, a z kolei dysfunkcje narządu ruchu mogą powodować dolegliwości w trzewiach.

Znane jest uczucie „ściśniętego” żołądka czy nasilenie objawów zespołu jelita drażliwego w sytuacji stresowej. Często w stresie pojawia się płytki oddech, powodujący zaburzenie w pracy przepony – najsilniejszego mięśnia oddechowego. Nieprawidłowa ruchomość przepony może z kolei zaburzyć pracę żołądka, wątroby, trzustki czy jelit. Utrzymujące się nieprawidłowe wzorce oddechowe i zła praca przepony mogą prowadzić do przewlekłego bólu kręgosłupa w odcinku piersiowym, bólu szyi czy bólu karku. Terapia wisceralna zastosowana w takim przypadku przez osteopatę usprawni pracę przepony, wpływając korzystnie na funkcjonowanie powiązanych struktur.

Wskazania do terapii wisceralnej (trzewnej) u osteopaty:

• refluks żołądkowo-przełykowy
  • zgaga
  • zespół jelita drażliwego
  • bóle brzucha
  • problemy z trawieniem
  • wzdęcia
  • zaparcia
  • nieswoiste bóle kręgosłupa
  • ból kręgosłupa piersiowego
  • ból kręgosłupa lędźwiowego
  • endometrioza
  • stany po zabiegach operacyjnych w obrębie jamy brzusznej.

Terapia wisceralna - pomoc w Warszawie

Osteopatia wisceralna w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie:

Piotr Kupryjaniuk D.O.