Osteopatia a ból głowy

wpis w: Aktualności | 0

Najczęstsze przyczyny i rodzaje bólów głowy

Istnieje wiele typów i przyczyn bólów głowy. Czynniki sprzyjające to m.in. siedzący tryb życia, przyjmowanie niewłaściwej pozycji ciała np podczas używania telefonu, utrzymujący się stres, infekcje, używki, niewłaściwy sen. Szacuje się, że przynajmniej połowa dorosłej populacji świata przynajmniej raz w roku doświadcza bólu głowy (WHO).

Bóle głowy mogą być samoistne (pierwotne) oraz wtórne. Samoistne bóle głowy, inaczej pierwotne bóle głowy, to takie, które same w sobie są problemem, przy czym nie są objawem innej choroby ani patologii. Stanowią zdecydowaną większość zgłaszanych bólów głowy. W zdecydowanej większości przypadków, bóle głowy wynikają z napięć w ciele lub mają podłoże migrenowe. Wtórne bóle głowy (inaczej objawowe bóle głowy) są objawem innej choroby – mogą mieć podłoże w urazie głowy lub szyi, zmianach naczyniowych, stanach zapalnych np. zatok przynosowych czy ucha środkowego, chorobach oczu, chorobach zębów, patologicznych zmianach w mózgu czy też być efektem spożycia używek.

Ból głowy, zwłaszcza nietypowy lub dłużej się utrzymujący, powinien zostać skonsultowany ze specjalistą.

Osteopata posiada wiedzę i kompetencje pozwalające określić rodzaj bólu głowy i zastosować odpowiednią terapię osteopatyczną. Zdarza się, że osteopata poprosi o wykonanie dodatkowych badań, przede wszystkim obrazowych, aby wykluczyć inne schorzenia czy patologie.

Wśród najczęstszych bólów głowy można wyróżnić:

Napięciowe bóle głowy – mają swoje źródło najczęściej w szyjnym odcinku kręgosłupa (choć zdarza się, że wynikają z napięć w odleglejszych strukturach ciała), opisywane są jako tępy, uciskający lub gniotący ból opasający głowę (ale mogą występować też po jednej stronie), często występują lub wzmagają się w sytuacji stresowej, podczas przyjmowania określonej postawy lub w wyniku określonego ruchu.

Migreny – ból głowy jest intensywny, jednostronny, pulsujący, nasila się wraz z ruchem. Migrenon mogą towarzyszyć nudności lub nadwrażliwość na światło, dźwięki czy zapachy. W ok. 30% przypadków migrenie towarzyszy aura. Migreny dotyczą częściej kobiet niż mężczyzn, co ma podłoże hormonalne. Geneza występowania migren nie jest do końca jasna, uważa się, że mają podłoże naczyniowe lub neurologiczne.

Klasterowy ból głowy – intensywny, nagły i krótkotrwały, umiejscowiony zazwyczaj po jednej i tej samej stronie, koncentruje się wokół oka. Ma charakter rzutowy, może mu towarzyszyć łzawienie, zatkany nos.

Zatokowy ból głowy – w wyniku infekcji lub podrażnienia błona śluzowa wyścielająca jamę nosa i zatok przynosowych puchnie, blokując kanały nosowe. To z kolei zwiększa ciśnienie i nacisk na nerw twarzowy i może powodować ból między oczami i po obu stronach nosa.

Neuralgia nerwów czaszkowych – napadowy, krótkotrwały ból o silnym natężeniu. Ból w neuralgii opisywany jest jako rwący, przeszywający lub kłujący. Najczęściej ból dotyczy nerwu trójdzielnego, największego z nerwów czaszkowych. Neuralgia nerwu trójdzielnego najczęściej wynika z bezpośredniego podrażnienia tego nerwu (proces zapalny, uszkodzenie, ucisk).

Jak osteopata może pomóc w przypadku bólu głowy

Podczas pierwszej wizyty w Centrum Osteoklinika w Warszawie, osteopata przeprowadzi szczegółowy wywiad i badanie osteopatyczne, poprosi o posiadane badania obrazowe. Następnie rozpocznie terapię osteopatyczną. W niektórych przypadkach, osteopata zaleci wizytę u lekarza czy wykonanie dodatkowych badań przed przystąpieniem do terapii.

Osteopata może pomóc poprzez:

• techniki zmniejszające napięcie mięśniowo – powięziowe okolic tułowia, szyi oraz głowy,
  • drenaż żylno-limfatyczny głowy,
  • techniki wspomagające pracę wątroby,
  • techniki osteopatii czaszkowej,
  • techniki normalizujące pracę autonomicznego układu nerwowego.

Osteopaci zajmujący się terapią bólów głowy w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie:

mgr Radosław Dukaczewski D.O. osteopata

mgr Edyta Skolimowska D.O. osteopatka