Choroby kręgosłupa – charakterystyka, terapia manualna

W gabinecie osteopatii osoby z dolegliwościami kręgosłupa stanowią znaczący odsetek pacjentów. Przyczyny bólu pleców mogą być różnorodne. Skuteczne leczenie chorób kręgosłupa można wdrożyć po ustaleniu przyczyny zgłaszanych dolegliwości. Poniżej przedstawiamy niektóre choroby i dysfunkcje w obrębie pleców, z którymi w swojej pracy spotykają się nasi terapeuci.

Zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa

Choroba zwyrodnieniowa stawów kręgosłupa to schorzenie postępujące, wynikające ze zmian degeneracyjnych układu kostno-stawowego w obrębie kręgosłupa. Wraz z upływem czasu, krążki międzykręgowe tracą elastyczność i swoje właściwości amortyzujące. Mogą pojawić się uszkodzenia w zewnętrznej warstwie krążka międzykręgowego, a w rezultacie znajdujące się wewnątrz jądro miażdżyste może wysuwać się i podrażniać okoliczne nerwy (tzw. przepuklina krążka międzykręgowego). Zmiany zwyrodnieniowe krążków międzykręgowych określane są jako dyskopatia

Choroba zwyrodnieniowa stawów kręgosłupa objawia się bólem, w skrajnych przypadkach uniemożliwiającym normalne funkcjonowanie. Najczęściej występuje u osób starszych. W przypadku osób młodszych, najczęściej wiąże się ze stylem życia – niewłaściwą lub niedostateczną aktywnością fizyczną, siedzącym trybem życia, a także predyspozycjami genetycznymi.

Leczenie w przypadku choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa jest zachowawcze, a w niektórych przypadkach wymaga interwencji chirurgicznej. Pozytywne efekty przynosi zmiana nawyków, właściwy ruch i terapia manualna.

Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa

Zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa to przewlekłą choroba reumatyczną o charakterze zapalnym. Może obejmować jedynie kręgosłup lub przybrać postać obwodową (kiedy zajęte są też m.in. stawy biodrowe, barki). Objawy początkowe to przede wszystkim bolesność w dole pleców i poranna sztywność kręgosłupa. Leczenie ZZSK jest długotrwałe i wielopłaszczyznowe. Istotne są m.in. właściwe ćwiczenia u fizjoterapeuty, aby jak najdłużej pomóc utrzymać elastyczność stawów kręgosłupa i sprawność.

Rwa kulszowa

Rwa kulszowa objawia się bólem w odcinku krzyżowo-lędźwiowym kręgosłupa, w obszarze unerwionym przez nerw kulszowy. Może promieniować na pośladek, udo, stopę. Najczęstszą przyczyną jest zwyrodnienie krążka międzykręgowego i ucisk na struktury nerwowe kręgosłupa.

Lumbago

Lumbago oznacza nagły i przeszywający ból w lędźwiowym odcinku kręgosłupa. Atak wywołany jest najczęściej przez uraz lub przeciążenie kręgosłupa (np. w wyniku dźwignięcia ze złej pozycji, długotrwałego przyjmowania nieodpowiedniej pozycji ciała).

Leczenie chorób kręgosłupa

Postępowanie w przypadku choroby kręgosłupa dobierane jest indywidualnie w zależności od charakteru schorzenia. W naszym Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie osteopata przeprowadza wnikliwe badanie podmiotowe i przedmiotowe, zapoznaje się z badaniami pacjenta lub zaleca wykonanie uzupełniających. Celem terapeuty jest określenie przyczyny dolegliwości, a następnie przeprowadzenie jak najskuteczniejszej terapii. Nieraz leczenie chorób kręgosłupa jest multidyscyplinarne, a terapia manualna przebiega równolegle z leczeniem specjalistycznym. Osteopatia i fizjoterapia w takim wypadku mogą być działaniem zachowawczym w leczeniu chorób kręgosłupa, mającym na celu np. uniknięcie zabiegu, czy przynoszącym ulgę i oferującym lepszą jakość funkcjonowania przy przewlekłych / nawracających stanach bólowych.

leczenie kręgosłupa w gabinecie osteopaty w Warszawie

Choroby kręgosłupa – specjaliści w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie: