Bóle głowy w ciąży

Kobiety w ciąży doświadczają bólu głowy z różnych powodów. Ciężarne pacjentki zgłaszające się do osteopaty często skarżą się na dolegliwości, które wynikają ze zmian w postawie ciała, ze zwiększającego się obciążenia kręgosłupa czy zmian hormonalnych.

Bóle głowy w ciąży wynikające ze zmiany postawy ciała

Tego typu bóle głowy u ciężarnej mogą pojawić już we wczesnym etapie ciąży, a nasilić wraz z jej przebiegiem. Zmiany postawy ciała i krzywizn kręgosłupa mogą dodatkowo obciążyć szyję – wzmożone napięcie mięśni podpotylicznych nieraz prowadzi do zwiększonego napięcia czepca ścięgnistego i do napięciowych bólów głowy. Czepiec ścięgnisty to pasmo tkanki łącznej znajdujące się na sklepieniu czaszki, łączy tylny i przedni brzusiec mięśnia potyliczno-czołowego. Stanowi też rozcięgno dla mięśnia skroniowo-ciemieniowego. Zbyt napięte mięśnie podpotyliczne mogą także doprowadzić do podrażnienia nerwów potylicznych unerwiających skórę głowy.

Ból głowy u ciężarnej może być także efektem przeciążeń i nadmiernych napięć w bardziej oddalonych częściach kręgosłupa – np. kręgosłupa piersiowego.

Bóle głowy w ciąży wynikające ze zmian hormonalnych

Podczas pierwszego trymestru ciąży dochodzi do dużych zmian w gospodarce hormonalnej kobiety. Mogą się wtedy pojawić lub nasilić bóle głowy, zawroty głowy czy migreny. Wspomniane objawy mogą występować przez cały okres trwania ciąży.

Jak może pomóc osteopata na ból głowy w ciąży?

Osteopata przeprowadzi terapię mająca na celu zniwelować napięcia w strukturach przyczyniających się do bólu głowy u kobiety w ciąży – np. w szyi, w obrębie głowy czy w kręgosłupie piersiowym. Zastosuje techniki usprawniające przepływy krwi oraz limfy, m.in. poprzez pracę z czepcem ścięgnistym.

Ponadto, osteopata zastosuje techniki mające na celu wspomóc organizm kobiety w dostosowywaniu się do burzliwych zmian hormonalnych, m.in. poprzez pracę nad lepszym drenażem limfatycznym.

Poza terapią manualną u osteopaty, istotna jest w tym wypadku właściwa aktywność fizyczna. Odpowiednio dobrane ćwiczenia dla kobiet w ciąży, w tym ćwiczenia oddechowe, są pomocne w łagodzeniu napięć w ciele.

Terapia manualna u osteopaty poprzedzona jest każdorazowo dokładnym wywiadem i badaniem osteopatycznym. Osteopata pracuje bezpiecznie i delikatnie. Jednocześnie należy pamietać, że nietypowy ból głowy w ciąży powinien być skonsultowany z lekarzem. Zwłaszcza silne i częste bóle głowy pojawiające się po 20. tygodniu są podstawą do wizyty u lekarza prowadzącego ciążę.

Osteopatia w bólu głowy u kobiet w ciąży – specjaliści w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie: