Ból w klatce piersiowej

Ból w obrębie klatki piersiowej to objaw, z którymi nieraz spotykają się osteopaci w swojej praktyce. Taki ból często wynika z dysfunkcji w obrębie kręgosłupa oraz z pozostawania w stanie wzmożonego napięcia emocjonalnego. Po wykluczeniu przyczyn patologicznych wymagających pilnej pomocy lekarskiej, osteopatia potrafi zaoferować skuteczne leczenie bólu klatki piersiowej.

Ból w klatce piersiowej pochodzenia mięśniowo-szkieletowego

Ból odczuwany w obrębie klatki piersiowej może mieć różne przyczyny wynikające w dysfunkcji i napięć w obrębie mięśni, powięzi i stawów. Typowe przyczyny będące wskazaniem do leczenia osteopatycznego to:

• uraz w obrębie klatki piersiowej (żebra),
  • dysfunkcje kręgosłupa piersiowego oraz żeber,
  • napięcie mięśniowo-powięziowe,
  • uraz lub dysfunkcje w obrębie ramienia lub obojczyka (w stawie mostkowo-obojczykowym)
  • stan zapalny stawów mostkowo-żebrowych (tzw. syndrom Tietze’a).

Ból w klatce piersiowej o podłożu stresowym

Pozostawanie w sytuacji przewlekłego napięcia emocjonalnego może prowadzić do zaburzeń funkcji w ciele i różnych dolegliwości bólowych. W obrębie klatki piersiowej odczuwany jest ból, pojawia się uczucie ściskania, niemożności zaczerpnięcia głębokiego oddechu, wrażenie ciężkości.

W sytuacji stresowej pojawia się tendencja do przyjmowania niewłaściwej zgarbionej postawy ciała, usztywniania ramion i karku. Zaburzony zostaje optymalny tor oddechowy – oddech jest zbyt płytki, przepona nie uczestniczy odpowiednio w procesie oddychania.

Ponadto, podczas sytuacji stresowej aktywuje się współczulny układ nerwowy – część autonomicznego układu nerwowego, która odpowiada za mobilizację organizmu w sytuacji zagrożenia i pobudzenia. Efektem jest m.in. zwiększone napięcie mięśni. Dotyczy to oczywiście również mięśni uczestniczących w ruchomości klatki piersiowej i obręczy barkowej, np. mięśnia czworobocznego i mięśnia mostkowo-sutkowo-obojczykowego.

Gdy układ nerwowy jest przeciążony, zaburzona jest równowaga między działaniem układu współczulnego a przywspółczulnego, odpowiedzialnego za regenerację i relaks. Skutkuje to chronicznym napięciem i wyczerpaniem organizmu oraz zmniejszoną zdolnością regeneracji. Z tego względu, praca regulującą działanie autonomicznego układu nerwowego jest istotnym element terapii osteopatycznej, również w przypadku dolegliwości w klatce piersiowej.

Jak leczenie osteopatyczne pomaga na ból w klatce piersiowej?

Osteopata w swojej pracy zastosuje techniki osteopatyczne, które przede wszystkim mają na celu:

• Usunąć napięcia mięśniowo-powięziowe,
  • Przywrócić właściwą ruchomość w kręgosłupie piersiowym, w obrębie żeber, mostka, obojczyka,
  • Przywrócić właściwą ruchomość w obrębie przepony,
  • Usprawnić przepływ limfy, co wspomaga procesy przeciwzapalne w ciele,
  • Przywrócić równowagę w obrębie autonomicznego układu nerwowego,
  • Zdjąć napięcia w obszarze narządów wewnętrznych (np. przełyku, żołądka), stosując terapię wisceralną

Leczenie bólu w obrębie klatki piersiowej – specjaliści w Osteoklinika Centrum Osteopatii w Warszawie