Osteopatia czaszkowa pomocna w bólach głowy

wpis w: Aktualności | 0

Osteopatia w bólach głowy różnego pochodzenia

Bóle głowy stanowią szeroko rozpowszechniony problem zdrowotny i funkcjonalny. Zgodnie ze Światowym Badaniem Obciążenia Chorobowego same migreny (zdiagnozowane przez lekarzy) zajmują trzecie miejsce pod względem występowania problemów zdrowotnych. Prawdopodobnie istnieje mała liczba osób, u których choć raz w życiu nie pojawił się incydent bólu głowy. Bóle głowy mają różne nasilenie, nie zawsze są objawem poważnych patologii w ciele, jednak często powodują duży dyskomfort w życiu codziennym, wpływają na nastrój, regenerację, efektywność.

Ilość przeprowadzonych badań mówiących o przyczynach bólów głowy jest niezliczona. W praktyce osteopatycznej skupiamy się jednak na zaburzeniach ciała występujących na poziomie jego anatomii i fizjologii, które będą miały wpływ na objawy. Osteopatia czaszkowo – krzyżowa poprzez diagnozowanie m.in. zaburzeń ruchomości kości czaszki, szwów czaszkowych oraz zaburzeń rytmu czaszkowo – krzyżowego (będącego trzecim rytmem ciała, obok rytmu oddechowego i rytmu bicia serca) – jest w stanie trafnie odpowiedzieć na jakim poziomie zaburzenia funkcjonalne, dające objawy bólów głowy występują i zastosować na nie celowane techniki.

Osteopata podczas terapii czaszkowo – krzyżowej za pomocą delikatnego dotyku (5g), poprzez aplikację odpowiednich technik mobilizuje i odblokowuje powstałe napięcia w obrębie tkanki łącznej układu czaszkowo – krzyżowego, rozciągającego się od czaszki do kości krzyżowej. Pośrednio wpływając na pracę płynu mózgowo – rdzeniowego, usprawnia rytm kranialny, który wraca do właściwego tętnienia. Terapia jest bezbolesna dla pacjenta, wykonywana w ciszy i skupieniu, wspierającymi reakcję przywspółczulną organizmu (czyli powrotu ciała do równowagi po stresujących bodźcach zewnętrznych, jak np. ból).

Tak więc, jeśli cierpią Państwo na:

• bóle głowy występujące w okolicy skroni, potylicy, promieniujące do kości czołowej etc.,
  • bóle w okolicy stawów skroniowo – żuchwowych, np. po wyrwaniu zęba lub związane z noszeniem aparatu ortodontycznego,
  • napięcia mięśni podpotylicznych, szyi, karku,
  • problemy z zatokami,
  • migreny,
  • zawroty głowy,
  • zapalenia uszu,
  • kłopoty ze wzrokiem i słuchem,
  • bóle głowy pourazowe (np. po wstrząśnieniach lub wstrząśnięciach mózgu),
  • zgrzytanie zębów,

to warto udać się z tymi objawami do osteopaty, który nie tylko postawi konkretną diagnozę, ale i dostosuje właściwe techniki terapeutyczne.

Karolina Domarańczyk

Literatura źródłowa:

• Torsten Liem Cranial Osteopathy. A practical textbook, Eastland Press, Seattle 2009
  • Cerritelli F, Ginevri L, Messi G, Caprari E, Di Vincenzo M, Renzetti C, Cozzolino V, Barlafante G, Foschi N, Provinciali L: Clinical effectiveness of osteopathic treatment in chronic migraine: 3-Armed randomized controlled trial. Complement Ther Med. 2015 Apr;23(2):149-56.